Svicky2007

La Kukarača na Svíčkách 2007



Svíčky letos probíhají 25.-26.8 v Jičíně a okolí. Těsně před hrou se zdá naše účast ohrožena, protože jsme jen tři a Hadařův diskman stávkuje. Nakonec přece jen jedeme. Složení týmu: Bob, Čenda a Hadař. Světovou fázi Bezvíčku s námi řeší taky Ifča. Fotky jsme tentokrát zase nepořídili žádné.

0 Bezvíček

Ve světové fázi jsme se moc nepředvedli. Za našich těžce vydřených 7 správných odpovědí získáváme pouhé 2 body. Šifry nás příliš nenadchly. U některých byla patrná inspirace loňským Pravým Bednářem. (Most, Jedová_chýše, Zde_jsem a trochu i Hodný trpaslík) Takové úkoly my zrovna nemusíme. I když Zde_jsem a Hodný trpaslík jsme vyřešili pohodlně z domova. Některé šifry jsou překombinované (Perioda, Otrávený). A řešení Hodinářské považuji přímo za nesprávné. Ano, byly tam i celkem povedené šifry. Ale teď si nějak na žádnou nemohu vzpomenout.

No nic, ještě je tu Jičínská fáze. Vyjíždíme brzy, abychom získali ještě nějaké body. Zbytečně. Dostáváme zadání s asi deseti úkoly, které si moc nezadají s úkoly světové fáze. Relativně v pohodě řešíme Co_sem_nepatří. A dál už nic. Snad jen kdybychom v týmu lépe komunikovali, mohli jsme mít i Love. Zdrceně odevzdáváme papír s jedinou odpovědí, za kterou dostáváme dva body. Později zjišťujeme, že to je vlastně celkem úspěšný výsledek.

1 Start

Pokračování Bezvíčkového zoufalství. Nepodařilo se nám určit ani jednu řadu. Jestli to bude takto pokračovat, tak jsme tu zbytečně. Naštěstí po 40ti minutách přichází vysvobození.

2 Národnosti

Že bude potřeba přiřadit jména k obrázkům je celkem jasné. Zpočátku se ale ubíráme špatným směrem, protože se snažíme přiřadit národnostem předmět pro ně typický. Ta Sfinga je prostě hodně Egyptská. Moc to nevychází. Po chvíli raději vysíláme Hadaře pro nápovědu. Ještě dřív než se k ní dostává odhalujeme princip šifry a první půlku řešení. Přesměrováváme Hadaře k Novému světu a řešíme zbytek textu. U viaduktu jsme dokonce o chvíli dřív než Hadař.

3 Tři oříšky pro popelku

Průchozí šifra. Nápad na otevření ořechů přichází přibližně ve stejnou chvíli jako dekódování textu ORECH.

4 Skokani

Protože jsme ve vlaku poctivě nastudovali obsah Sirek, je správný postup mezi prvními které zkoušíme. Pohrávám si ještě s myšlenkou, jestli by nešlo řešení urychlit postupem od konce, ale nakonec raději řešíme hezky od začátku.

5 Svíčky bez víček

Na stanoviště přicházíme jako pátí. To potěší. Když si poslechneme CD usuzujeme, že nápověda by se asi mohla hodit. Tentokrát jde Čenda. Sotva nás opouští přechází discman do svého oblíbeného stavu nefunkce. Výměna baterek nepomáhá. Hadař tvrdí, že minule stačilo nějakou chvíli počkat. Dáváme tedy diskmanu čas a věnujeme se účtence. Soustřeďujeme se na ceny v čemž nás zpočátku utvrzuje i nápověda, kterou nám volá Čenda. Naštěstí rozdíl označujeme jako víčko, takže správné řešení se brzy objevuje. Mezitím začal diskman opravdu znovu fungovat. Když se vrací Čenda, tak už jen dolaďujeme drobné nepřesnosti, jako je například mrkací panna. Tipujeme kolik asi týmů ji na první pokus zařadí správně. Oceňujeme povedenou šifru a zpětně uznáváme, že u této šifry byl diskman celkem opodstatněný. Jsem rád, že už máme discmanovou šifru za sebou, a že už se snad nemusíme obávat nějaké hudební příšernosti. Hudební šifra to je pro nás obvykle katastrofa.

6 Hodnosti

Přicházíme sem jako třetí. To už nám ale dlouho nevydrží, protože právě přichází krize. Po chvíli bereme terénní nápovědu. Ani nevím jestli nám pomohla. Asi spíš ano, protože nám potvrdila způsob řazení. Pořád ještě ale zbývá spousta možností co dál. Asi nejvíc matoucí jsou velká písmena v nápisech. Stále se je pokoušíme nějak seřazená číst. To si mohli organizátoři klidně odpustit. A když už chtěli mít přesně určené body u textů, tak tam klidně mohly být tečky nebo křížky. Šifra by tak byla mnohem elegantnější. Takto mi to přijde překombinované. Šifra nakonec povoluje když rozpoznáváme tvar písmena O. Později se ukazuje že je to S. Ztratili jsme tu spoustu času. A to i přesto, že jako jeden z mála soutěžících (možná jako jediný) se mohu honosit vojenskou hodností. Kromě zadání šifry jsme tu dostali taky bagetu. Tu jsme samozřejmě bez nějakého většího zkoumání snědli. Později se dozvídáme, že obsahovala bonusové heslo. Pochybuji, že bychom heslo získali i kdybychom zkoumali. Nemám rád volání na kdejaké telefonní číslo, které se ve hře vyskytne.

7 Tabulka

Pěkná týmová šifra. Takovéto šifry nás baví a máme tendenci si s nimi hrát a dolušťovat je do konce, i když už bychom klidně mohli jít dál.

8 Noty

Přímo luxusní stanoviště. Pohodlná louka osvětlená lampami. Notovou osnovu ale vidíme okamžitě, tak si to tu moc neužijem.

9 Šachy a sudoku

A zase jsme se zasekli. Samozřejmě si hned vzpomínáme na článek v Sirkách a správně usuzujeme, že bude potřeba hrací pole překrýt. Dokonce určujeme i to, že hráčem byl slepý jan Žižka. Tento fakt už ale nijak nerozvíjíme a raději aplikujeme na hrací pole různé hlouposti. Považuji za zákeřné, že součet figur každé barvy byl 26. Myšlenka na abecedu se pak těžko opouští. Došlo i na terénní nápovědu. Čenda bohužel ani jednu z postav neidentifikoval, tudíž je pro nás nápověda spíše matoucí. Je poměrně demotivující, když vidíme odcházet týmy, které přišly před chvílí. A navíc by se tak moc chtělo spát. Správný nápad přichází přibližně po dvou hodinách.

10 Sud

Ostuda. Šifra natolik triviální, že jsme strávili další dvě hodiny vymýšlením komplikovanějších řešení. Terénní nápověda nám taky moc nepomohla. Hlavní náš problém byl nápis Obří sud, který nás sváděl na zcestí. Některé naše nápady vypadaly celkem použitelně. Třeba Obrys_u_D. Na plánku Jičína skutečně hranice města protíná písmeno D v jednom z nápisů. A v místě očekávaného pomníku je v poli skupinka stromů. Nadějné, ne? A nebo třeba Obříz_úd. Zdaleka jsme nebyli sami kdo hledal jižně od Synagogy. Nakonec stačilo ještě jednou si přečíst zadání. Mimochodem další stanoviště bylo u památníku, u kterého jsme hned zpočátku seděli a usmívali se okolo haluzícím týmům. Tak nevím jestli už věděli.

11 Nepoužívaná písmenka

Hadař s Čendou se rozhodli, že tentokrát jdu pro nápovědu já. Moc se mi nechce, takže ještě zkoušíme soustředěný útok na šifru. A daří se. Opět se vyplácí předchozí příprava, takže se nám ihned vybavují patřičné narážky ze Sirek. Zejména "I jedna je mocnina dvou". Mě tedy ještě navíc napadají římské číslice. Tj. princip, že menší před větší se odčítá. To se však samo ihned vyvrací. Moc jsme se tu nezdrželi. Následující stanoviště je u pomníku kolem kterého už jsme jednou procházeli, když jsme se šli podívat k D_na_obrysu. K 10. šifře nám ale nepasoval, tak jsme se nesnížili k tomu, abychom ho blíže zkoumali.

12 Korálky

Jeví se to jako morseovka nebo grafika. Nic nevychází, tak neváháme a volíme terénní nápovědu. Jsem sice pořád na řadě, ale Hadař se dobrovolně nabízí. Nápověda tentokrát pomáhá. Mám takový pocit, že už jsem takovou šifru někde viděl.

13 Divný text

Text je natolik podivný, že nabízí spoustu možností co s ním. Objevujeme v něm spoustu přesmýček a skrývaček na hranicích slov. Je už pokročilá ranní hodina a jde na nás spánek. Rozhodujeme se vzít nápovědu, protože jinak se těžko pohneme. Heslo týmu si pamatuji, ale o telefonní číslo na nápovědu musíme poprosit Krtky. Ne že bychom si mysleli, že nápovědu nebudem potřebovat, ale prostě jsme si ho zapomněli zapsat. S nápovědou už to jde. Už na několika předchozích stanovištích jsme uvažovali nad tajemnou větou ze Sirek: "k stáru je hůř". Tady jsme si byli už skoro jistí, že je klíčem k řešení. Myslím ale, že ji bez znalosti správného řešení 13. šifry prakticky nešlo dešifrovat.

14 Římské číslice

A opět už se zdá, že výletu pro terénní nápovědu neuniknu. Tak ještě zoufalý pokus něco z textu vykoukat. A jde to. Když se jednomístná čísla čtou jako písmena a ostatní se trochu poposunou je v hornim řádku text VALDICKA. Tak už jen odhalit princip posouvání a je to. Máme sice řešení šifry, ale vyvstává další otázka: Jaképak bonusové heslo? To má být ta druhá část textu? To snad ne. Toto sdělení je ale tak podivné, že nás napadá zajímavá myšlenka, že bonusové heslo bude na veřejném WC blízko věže. Není. Tak nic, musíme obětovat 5 bodů.

15 Hrnečku dost

Nahoru na ochoz se hrne Hadař. My s Čendou musíme zůstat ve věži. Po půl hodině můžu taky nahoru. Jde o ano-ne hádanku. V době mého příchodu chybí už jen klíčová informace, co že to bylo vlastně za potravinu. Brzy máme dokončeno a můžeme aplikovat heslo na zakódovaný text.

16 Spousta písmen

Jde to rychle. Stačí si všimnout, že některá písmena tvoří dohromady totéž velké písmeno.

17 Závěrečné heslo

Dostáváme 29 sloupců textu, které je potřeba seřadit. Za našich zbylých 5 bodů se dozvídáme umístění čtyř sloupců. Zbývá nám asi 50 minut což už nám bohužel k vyřešení nestačí. Zkoušíme v horním řádku složit nějaké očekávatelné slovo jako VITEJTE, JSTE, nebo CIL, ale protože "organizátoři jsou v podstatě svině", nic takového nevychází. Takže po dvanácté hodině balíme a jdeme na vlak.

Závěr

Svíčky samotné byly super. Naopak Bezvíček moc nepotěšil. Zvlášť Jičínská fáze byla silně demotivující. Takto jen pár nejlepších týmů získalo dostatek bodů, které ještě více urychlily jejich postup. Myslím, že původním účelem mělo být, aby slabším týmům nehrozil konec hry někde v odlehlém lese. Pokud jde o náš výkon, tak vzhledem k tomu, že jsme šli jen ve třech, to nebylo tak špatné. Došli jsme až na cílové stanoviště a za sebou jsme nechali nejeden slavný tým.
Tak zase za rok.

zapsal Bob

Home