Široko daleko

La Kukarača na hře Široko daleko



Na Zlínské šifrovačce, ať už se jmenuje jakkoli, nesmíme chybět. Jako už tradičně jsme zpočátku jen v základní sestavě Bob, Čenda a Hadař, a snažíme se sehnat posily. Nakonec se daří a čtvrtým členem týmu se stává Pavel. Domlouváme si sraz na Zlínském autobusovém nádraží. Autobus, kterým jedeme spolu s Hadařem ale nečekaně nabírá zpoždění, takže nám ujíždí přípoj ve Vizovicích. Naštěstí po chvíli jede vlak a tak se k Čendovi s Pavlem připojujeme těsně pře začátkem honu na Široka.

1. Hon na Široka

Princip honu na Široka je skvělý, ale v provedení se něco nepovedlo. Brzy po začátku jsme narazili na protichůdné údaje. Uzly 25 a 17 obsahovaly stejnou trasu. Navíc tato trasa vedla přes uzel 20, který byl označen jako dosud nenavštívený. Tato situace nám natolik nabourala systém, že než jsme se trochu zorientovali, byl už Široko na opačné straně Stínadel. Ulovit se nám jej nakonec podařilo až s velikým zpožděním.

2. Kronika

Tato šifra je pro nás celkem ostuda. Po hodině a půl potupně vyzvedáváme nápovědu. Stanoviště opouštíme mezi posledními. Na druhou stranu nám to umožňuje nasadit naši oblíbenou taktiku - začínat na konci startovního pole a pak už jen předbíhat.

3. Bazén

Pro potápění v bazénu jsem vybrán já. Chytře nechávám u zbytku týmu batoh včetně mobilu a peněženky. Potápění bylo v pohodě, cedule mohly klidně být i hlouběji. Vycházím z lázní a mám problém. Procházím okolí a zbytek týmu nikde. Později se dozvídám, že v instrukcích měli napsáno, že na plavce není třeba čekat. Nakonec si od hodného neznámého týmu půjčuji mobil a zkouším volat na svůj telefon. Čísla ostatních si samozřejmě nepamatuji. Po chvíli telefon nacházejí a sdělují mi svou polohu. Mapa zůstala taky v batohu, ale cestu ke kinu naštěstí znám.

4. Pes

V době kdy se připojuji k týmu má už zbytek týmu skládačku skoro hotovou. To mi nevadí, protože takovéto úkoly moc nemusím. Hotovo je právě včas abychom stihli shromáždění na náměstí.

7a. Lampionový průvod

Celá tahle akce na náměstí se mi jeví jako zbytečná. Dozvěděli jsme se dvě čísla a prošli se s lampionem dokola. No nic moc.

5. Zvěrokruh

Řešíme na lavičce na autobusovém nádraží. Dvanáct papírků a zmínka prvního jarního dne jasně navádí na zvěrokruh. Na první přečtení odhalujeme jen asi tři znamení. Pak si všímáme počtu řádků odpovídajícího délce znamení a nakonec i jména znamení ukrytého v textu. Takto jich určujeme jedenáct. Na poslední si nějak nemůžeme vzpomenout. Taky seřazení nám dělá problémy. V tomto čase už nemáme žádného přítele na telefonu, který by nám poradil. Naštěstí je na nádraží otevřený obchod, kde kupujeme časopis s horoskopem. Ještě chvíli přemýšlíme co s výsledkem. Pak už zkoušíme na výsledné číslo zatelefonovat. A je to. Moc pěkná šifra.

6. Osmisměrka

Osmisměrka je ve Zlíně tradicí. Tentokrát je pěkná a poměrně snadná. Ani jsme si nevšimli, že první a poslední písmena navazují. Ani jsme to nepotřebovali, protože text byl i tak jasný.

7. Kolo

Vypadá to že stačí písmena jen seřadit. Otázkou je jak. Není taky jasné, jestli se šedá a černá písmena berou zvlášť nebo dohromady. Zkoušíme šířky, výšky a po nějaké chvíli i správné délky čar. Přesun si trochu komplikujeme tím, že areál domova obcházíme delší a horší cestou zleva.

8. Flašky

Nejtěžší šifra v celé hře. Strávili jsme tu několik hodin. Ale to asi většina týmů taky. Této šifře je věnován celý jeden díl kroniky Rychlých šípů. Jsou zde vyjmenovány jednotlivé vlastnosti ve správném pořadí. Kronika však svádí k tomu, zabývat se jen vršky, protože ty jediné nebyly v kronice přímo zmíněny. Takže myslím, že nápověda v kronice spíše uškodila. Jako rozumný postup se zdá překreslení lahví a vlastností do tabulky. Vypadá to, že grafika to není. Třístavové vlastnosti navádějí na morseovku. Dost pracujeme s tím, že první úsek slouží pro kalibraci a zpráva je až v druhé části. Řešení nakonec objevuje Pavel, když tentokrát pečlivěji zkouší cestu, kterou jsme před půl hodinou zavrhli. Na další stanoviště jdeme raději oklikou kolem nemocnice.

9. Předměty

Celkem průchozí šifra. Nejprve odhalujeme, že předměty jsou podle abecedy. Pak meříme vzdálenosti v centimetrech. Pak už jen drobná oprava, že pokud je dolní předmět nalevo, tak se vzdálenost odečítá. Přesun je trochu náročnější. Zamotáváme se někam mezi ploty a musíme je obcházet celkem velkou oklikou.

10. Palindromy

Šifra je celkem jednoduchá. Text na palindromy navádí až moc jednoznačně. Pak už jen poznat, že i jednopísmenná slova jsou palindromy. Bohužel si na mapě nevšímáme té správné kapky, a tak jdeme k o něco bližší "škaredé kapce". Než svůj omyl zjistíme strávíme tu spoustu času.

11. Abeceda

Text šifry je poněkud zavádějící. A tak si nejprve vyznačujeme písmena "A". Po zjištění, že všechny řádky obsahují 26 písmen, už je jen kousek k vyznačení písmen na správných pozicích..

12. Zeď

Tady docela pomáhá nápověda z kroniky. Řešíme odspodu. Myslím, že řešení shora by bylo asi stejně obtížné. Až cestou na další stanoviště nám dochází, že zeď měla být uzavřená. Tj. levá strana měla navazovat na pravou. Kupodivu to šlo snadno i bez této informace.

13. Balóny

Zadání další šifry se nachází na druhé straně Dřevnice kam vedou natažená lana. Necháváme Čendu, aby nám zadání bleskově přinesl. Šifra je velmi jednoduchá. Pavel ji řeší z hlavy během přesunu na hřiště.

Závěr

V cíli se dozvídáme, že se nám podařilo dostat se do první desítky. Po našem bídném začátku je to úspěch. Občerstvujeme se, odpočíváme. Svezeme se balónovým výtahem. Následuje konstrukční úkol. Sice už nemusíme, ale samozřejmě, že to taky zkusíme. Tvoříme propracovanou konstrukci s co největším objemem, takže nás pak trochu tlačí čas. Nakonec dílo dokončujeme víceméně včas. Uskutečnit let se nám však kvůli silnému větru nedaří. A je to tak lepší, protože vypouštět v tomto počasí do vzduchu hořící předměty není zrovna bezpečné. Hra končí, jedeme domů.

Hra se mi celkově moc líbila. Byla taková pohodová. Dost k tomu přispělo pěkné počasí. Šifry se mi zdají trochu snadnější, což ale vůbec nevadí. Myslím, že jediná šifra, na které reálně hrozilo definitivní zaseknutí, byly flašky. Trochu náročnější bylo i písmenkové kolo, ale tam bylo spíš jen otázkou času kdy se podaří udolat. Za nejlepší šifry považuji 12-Zeď, 5-Zvěrokruh a 6-Osmisměrka.
V porovnání s předchozími ročníky mi trochu chyběl konstrukční úkol (gramofon, váhy, loď). Ne, papírového psa nepočítám. A balón byl už tak nějak mimo hru.

zapsal Bob

Home