Pewnost 2005

Pewnost 2006



25.3.2006 jsme vyrazili do Olomouce na první ročník hry Pewnost. Pod obvyklým názvem týmu La Kukarača. V obvyklém složení (v abecedním pořadí): Bob, Čenda, Hadař a Iva. Tentokrát se nám ale moc nedařilo.

1 - Start

První zadání je tvořeno různými obrázky a předměty, které byly postupně rozvěšovány po obvodu altánu. Jsme trochu neklidní, když po čtvrthodině je už většina týmů pryč a my pořád nevíme kudy dál. Nakonec i my nacházíme správné řešení a můžeme vyrazit. Když přicházíme k Terezské bráně, jsme překvapeni, jak málo týmů tu bylo před námi. Většina týmů které odcházely dříve patrně někde bloudí.

2 - Terezská brána

Tato šifra je poněkud rozsáhlejší a vyžaduje několik údajů z různých památek. Rozdělujeme se na dvě skupiny a netrvá dlouho a dáváme dohromady řešení. Máme tam sice drobné nepřesnosti, ale nevadí to.

3 - Centrum Pí

Už od začátku tušíme, že tato šifra bude destruktivní. Pro jistotu ale svíčku zapalujeme a zkoušíme zahřát přiložený papír. Pak už následuje rozbíjení kalíšku a krájení vosku. Šifra je zajímavá , podle mne asi nejlepší v celé hře. Prověřujeme několik slepých cest, ale řešení máme celkem rychle.

4 - Dobrovského

Šifra na tomto stanovišti je celkem jednoduchá hádanka typu zebra. Od tohoto stanoviště začínají probíhat souboje za pomocí házení mincí. V našem případě statistika moc nezafungovala, protože z asi patnácti soubojů jsme vyhráli jen dva.

5 - Klášter Hradisko

Tady začíná náš konec. Trávíme tady spoustu času a nakonec stejně voláme pro nápovědu. Hloupé je, že hned na začátku Hadař navrhoval, abychom volali hned nápovědu, ale umlčeli jsme ho, přece se tak lehce nevzdáme. Aspoň víme, že to byla jeho chyba - měl nás přesvědčit. Myslím, že šifra byla stěží řešitelná. To, že některé týmy tuto šifru vyřešily, bych označil spíše za statistickou chybu. Zkusili jsme ji znovu řešit cestou domů ve vlaku a povedlo se nám to jedině díky přibližné znalosti správného řešení. A teprve potom jsme si v Čendových zápiscích všimli grafické podoby mobilu. V originále byl moc placatý, takže se dal těžko identifikovat.

6 - Pevnůstka Fort Exit

Tato šifra je velmi jednoduchá. Stačí porovnat vyvěšený text s vytištěnou legendou z internetu.

7 - Hradby

Šifra pěkná, ale poměrně snadná. Tramvaj právě žádná nejede, tak musíme pěšky.

8 - Litovelská brána

Ješte než dostáváme šifru, je potřeba zazvonit na zvonec na nedalekém stromě, abychom získali další indicii. Na strom leze Čenda. Dostáváme zadání šifer 8 a 9. V zadání devítky je vidět, že je potřeba získat ještě nějaký text, na který by šlo zadání aplikovat. Osmička je tvořena notovým zápisem. Hudební znalci v našem týmu tvrdí, že všechny ty podivné značky v notovém zápisu jsou normální. Celé to vypadá, že jsou to skutečné noty, pouze jakoby rukou dopsaná část vpravo nahoře nedává moc smysl. Prostě se zdá, že v těch notách asi žádná dodatečná informace není. Víceméně z nedostatku jiných nápadů se soustřeďujeme na podivnou adresu vlevo dole. Rozhodujeme se , že se na ten Španělský institut pojedem podívat. Částečně taky proto, že v tramvaji bude tepleji. Na konečné tramvaje si nejprve trochu zacházíme k areálu kolejí. Pak vysíláme Čendu k nedaleké pevnosti - to by celkem dávalo smysl. Vyrážíme po třídě Míru směrem k centru. Ješte nahlédnutí k bráně hřbitova, a je to. Hřbitov má číslo 104, a to nebude náhoda. Odvoláváme Čendu a jdeme prohledávat hřbitov. Hledáme hrob autora not. Jdeme na to systematicky a asi za 10 minut je hrob nalezen. Je to štěstí, protože hřbitov je velmi rozlehlý. Musím říct, že se mi řešení této šifry moc nelíbí. Ani se to snad nedá nazvat řešením.

9 - Hřbitov

Text na hrobě odpovídá zadání šifry, tak stačí jen přečíst označená písmena. Jenže právě odjíždí tramvaj do centra, takže ji dobíháme, s tím , že si šifru přečteme v tramvaji. To taky děláme, takže na první zastávce kvapně vystupujeme, protože další stanoviště je opět na hřbitově. Tady máme menší zkrat, protože za západní bránu považujeme tu východní, ke které jsme právě došli. Zajímavé je, že kromě nás se tu motá ještě minimálně jeden tým. Když zjišťujeme svůj omyl, procházíme hřbitovem ke správnému stanovišti.

10 - Západní vchod hřbitova

Tak toto je naše konečná. Zadání se tvořeno čtvercovou koláží z kousků různých fotografií. Díky pečlivé domácí přípravě bez problémů identifikujeme Kapli sv. Jana Sarkandra, Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie a Baziliku minor Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku. Zbylé obrázky jsou různé větrné mlýny. V okolí žádný není, takže mají patrně jen naznačit co se má s obrázkem udělat. Opět díky domácí přípravě nemáme problém složit origami větrník. A teď nastává problém co s ním. Doufáme, že složením větrníku vznikne někde jednoznačný obrázek jednoho z míst. Není tomu tak. Pro každou ze tří možností se dá najít nějaký důvod proč by měla být dalším stanovištěm. "Lopatky" větrníku lze otočit dvěma různými směry. Kaple sv. Sarkandra je viditelná při variantě větrníku, která je zobrazena v návodu ke složení na origami.cz. Kostel Neposkvrněného početí lze vidět v obou variantách a Bazilika Minor má všechny kousky orientovány stejným směrem. Za této situace volíme cestu do centra, protože se zde nedaleko od sebe nachází Kaple sv. Sarkandra a Kostel Neposkvrněného početí. Můj favorit je Sarkandr. Nenacházíme samozřejmě nic. Je nám celkem jasné, že další stanoviště bude tedy asi na Svatém Kopečku. Je to ale hodně daleko. Při frekvenci místní hromadné dopravy bychom se tam dostali tak za hodinu. Vzhledem k pokročilému času se rozhodujeme, že na Svatý Kopeček už nepojedeme. Vedoucí týmy už jsou asi stejně v cíli. Takže míříme do nejbližší cukrárny. Ještě ze zvědavosti voláme organizátorům, že hru vzdáváme a ptáme se na umístění cíle.

Závěrem

Teď s odstupem si myslím, že se hra povedla. Měli jsme možnost seznámit se s olomouckými památkami. Bylo tu několik povedených šifer. Líbilo se mi zapisování týmů na stanovištích, měli jsme neustále přehled o situaci. Taky se mi líbilo, že se zadání vydávalo ve dvou exemplářích - tím by se mohly inspirovat i jiné hry. Výhrady mám k některým šifrám. Konkrétně 8-Noty a 10-Větrník. Trošku obtížně řešitelná mi připadá šifra číslo 5, ale pokud ji vyřešilo více než 10% týmů, tak odvolávám a nemám námitek (statistiky zatím nebyly zveřejněny, tak nevím) Systém soubojů by asi potřeboval trošku dopilovat.

zapsal Bob

Home