Krtčí norou 5

La Kukarača na Krtčí norou 5



27.9.2008 jsme byli v Brně na hře Krtčí norou 5. Šli jsme v sestavě - podle abecedy - Bob, Čenda, Hadař, Ifča a Simča. A jako šestý člen Markétka, která se vzhledem k svému věku věnovala hlavně zaměstnávání Ifči a Čendy. Kompletní zadání zde uvádět nebudu, je k vidění na stránkách hry. A fotky jsme zase neudělali žádné.

0 - Bonusová šifra

Dlouho jsme nemohli nalézt vhodný termín, kdy zkusíme bonusovou šifru. Nakonec jsme řešili jen dva s Čendou přes ICQ a posléze Skype. Šachy jsme odhalili celkem brzy, ale nemohli jsme se spojit s naším šachistou Hadařem, a tak nám hledání řešení trvalo dost dlouho. Časem těsně pod dvě hodiny jsme se nakonec umístili přibližně v polovině pole řešitelů.

1 - Startovní řada

S Čendou se potkáváme na místě registrace. Hadař se připojuje až v amfiteátru. Takhle rychle jsme startovní řadu ještě nikdy nevyřešili. Při pohledu na první postavu prohlašuje Čenda, že by to mohl být bůh pošťáků Merkur. Snad kvůli křídlům na botách. Vím, že mezi obrázky je i pes Pluto, tak se jen ujišťuji, že je to poslední planeta a jdeme.

2 - Barvičky

Šifra přímo vybízí k prozkoumání mapy. V Brně jsou ulice s barevnými jmény. Jejich tvar ale vůbec nesedí k zadání. Zato blízká ulice Barvy odpovídá přesně. Sice se mi to zdá příliš jednoduché, ale nemáme lepší nápad než se přesunout k bodu kam míří štětec.

3 - Jízdenka

K této šifře je nějak moc terénních nápověd. Tak asi budou důležité. Než však pro nějakou dojdeme, máme řešení.

4 - Křížovka

Tady jsme se pořádně zasekli. První problém je už s nalezením zadání. Písmeno S ve výsledku interpretujeme jako číslo domu 19. Je to nějaký bar, ale má zavřeno. Po projití celé ulice si vzpomínáme na světové strany. Křížovka jde vyřešit celkem snadno. Problém je co s ní dál. Tajenku nemá. Vzniklý obrazec vypadá jako šipka ukazující na slovo albatros. Následuje 15 minut penalizace. Nebo je to celkem jasné znaménko menší. Navíc i v zadání je to vypíchnuto jako důležitá operace. Takže MENŠÍ. 15 minut penalizace. Přeskupená písmena na koncích čar dávají slovo KLENBA. 15 minut penalizace. Konečně správný nápad na porovnání nějakých písmen. A je to tam. Šifra se mi moc nelíbila, ale musím uznat, že když už přišel nápad, tak jsme si byli jisti, že je to správně. Na této šifře mě těší, že jsme vytrvali a nevzali nápovědu.

5 - Neslova

Že jsou to přesmýčky vidíme víceméně hned. Zkoušíme je vypsat, pak se uvidí co s tím. Několik prvních začíná na NE, s touto informací to jde snadněji. Když už jich máme většinu, zkoušíme přečíst výsledek. Třetí písmena jsou jasná volba. Několik zbylých přesmýček už je snadné doplnit.

6 - Nádraží

Připojuje se k nám Ifča s Markétkou. Markétka je vybavena odrážedlem, na kterém na rovině dosahuje vysoké rychlosti. Šifra zjevně popisuje nějaké grafické útvary. Často něco o křižovatkách. To vypadá jako X. Takže římské číslice. Tady jsme se moc nezdrželi.

7 - Kostky

Na stanovišti kromě šifry fasujeme i kofolu za bonusovou šifru. Zadání Pohody dáváme stranou a optimisticky se věnujeme výzvě. Snad se loňský kostkový debakl nebude opakovat. Princip šifry je jasný, je však trochu pracná. Některá klíčová písmena jako A e E jsou zcela skrytá. Vypisujeme si známá písmena ve tvaru přední-horní-pravá strana. Převádíme na zadní-dolní-levá a doplňujeme známá písmena do zadání. Ve sloupci vpravo vychází KRYCHLE a dál už to jde rychle.

8 - D4

Simča přijíždí někam na odlehlou zastávku a Hadař jí jde naproti. My s Čendou zatím jdeme na místo, které odpovídá středu ležaté osmičky. Stejný nápad má asi většina týmů, protože je tu celkem plno. Další možností je, že čtvereček v zadání představuje celou mapu. Poloha D4 v zadání tomu celkem odpovídá. Střed osmičky je pak ale zatraceně daleko. Nic jiného ale v tuto chvíli nemáme, tak skoro věřím, že by to tak mohlo být a jsem ochoten tam vyrazit. Hadař se Simčou jsou ale o dost blíž, tak je telefonicky přesměrováváme. Moc se jim to nelíbí, ale jdou. Když po čase volá Hadař, že tam nic není, napadá nás jen zoufalá myšlenka, že ležatá osmička představuje lodní šroub, což navádí na Resselův památník. Jdu tam. Po ani ne pěti minutách chůze mě napadá správné řešení. Ihned volám Čendovi s Ifčou a dozvídám se, že Čenda měl stejný nápad a už na tom pracují.

9 - Ohyby

Po hře jsem si přečetl, že se proužek papíru měl ohýbat. My jsme si řešení přibližně kreslili, a myslím, že to bylo pohodlnější a snad i rychlejší. Nejprve samozřejmě zkoušíme úhly vynášet absolutně, ale brzy je jasné, že tudy ne. Další pokus už je zatáčení relativně od předchozí čáry. A za chvíli už vidíme řešení. Je už na čase se posunout, protože Markétka se rozhodla na lavičce vybudovat z hlíny krtčí noru.

10 - Jízdní řád

Ani se nám nechce věřit, že by to bylo tak jednoduché. Popsané místo je nedaleko. Ja tu označovač jízdenek. Je to špatné, jízdenku mají Hadař se Simčou, kteří se stále ještě nevrátili z dlouhého výletu na nesprávnou osmičku. Nechce se nám dlouho čekat, tak jim vybíhám naproti. Hadař vypadá, že ho výlet moc nepotěšil, a k rychlejšímu pohybu ho nevyprovokuji. Běžím s jízdenku zpět a štafetově ji předávám Čendovi. Číslo je příliš krátké aby neslo nějakou komplikovanou šifru. Navíc začátek je čas. A zbytek odpovídá nedaleké kótě. Tak tam jdeme.

11 - Morseovka

První pozorování - podezřelé trojice písmen O nad sebou. Oklikou přes symetrii přicházíme na jedničky a nuly. Binárně to nedává smysl, tak zkoušíme morseovku.

12 - Směry

Tady nás opouští Ifča s Markétkou. V šifře je nápadně mnoho stejně končících slov. Zvýrazňujeme si je. A brzy přichází i nápad na směry.

13 - Písmena

Naše konečná. Správnému postupu se sice zpočátku blížíme, ale zavrhujeme jej protože v obrázku je jen jedno R. Použít ho podruhé nám nepřipadá správné, protože jiná písmena tam jsou vícekrát. Je už tma a začíná být chladno, a tak se přesunujeme do Bílovic do hospody u nádraží. Od správného řešení se spíš vzdalujeme, a tak končíme a vlakem 21:50 míříme k Brnu.

Závěr

Některé šifry byly snad až příliš jednoduché. S některými jsme naopak měli velké problémy, ale myslím, že to byla naše chyba. Například osmičku jsme měli vyřešit mnohem dřív. Hra se mi celkově líbila. Škoda, že jsme letos nedošli. Opět se nám stala osudnou třináctá šifra. Na třináctce končíme podezřele často. Například na Tmou snad zatím vždycky. Takže poučení do budoucna: budeme se muset zaměřit na hry, kde je maximálně dvanáct stanovišť.

zapsal Bob

Home